Baerbergh and GGD Investments take an interest in EyeOn planning & forecasting

After Baerbergh and GGD Investments announced a joint investment in Bright Cape a week ago, Baerbergh and GGD Investments have now taken an interest in another company in the Brainport Eindhoven region. Last week the contracts were signed for a financial investment in EyeOn, with its head office at Croy Castle in Aarle-Rixtel. EyeOn focuses on forecasting and planning for large companies. We are looking forward to working with Freek Aertsen, Loek Lemmens and André Vriens.

About EyeOn: Together with its customers EyeOn implements high-impact planning and forecasting improvements. EyeOn’s team of international specialists focusses on complex challenges. Based not only on the experience from working with over a hundred large, multinational companies, but also by combining the latest techniques, proven innovations, and insights from continuous research. Challenge EyeOn and they will get the job done in the most pragmatic way possible.

http://www.eyeon.nl


GGD Investments verkoopt haar belang in ParkingYou

GGD heeft haar belang in ParkingYou per 1 september verkocht aan R. Derijck Management B.V. (Raymond Derijck).

We zijn samen gestart toen ParkingYou 1 parkeergarage in haar portefeuille had.  Inmiddels heeft het bedrijf meer dan 15 parkeergarages in beheer en is de laatste jaren enorm gegroeid. In de samenwerking heeft ParkingYou zich ontwikkeld tot een gerenomeerd parkeerbedrijf dat met haar unieke dienstverlening mooi is gepositioneerd binnen de parkeerwereld.

Wij willen Raymond enorm bedanken voor zijn inzet, het plezier en de bijdrage in de ontwikkeling van ParkingYou! Samen ondernemen en samen groeien is ook de keuze durven te maken om apart verder gaan!  Wij wensen Raymond en het ParkingYou team alle succes in de toekomst. “

Raymond & team nogmaals bedankt! We hebben samen mooie dingen mogen beleven!

Groet,

Team GGD Investments, Luuk & Roy


Worden wie je bent

Kansen verzilveren is één van de drie pijlers van GGD Investments. Voor Openpeople betekent dit: het beste uit jezelf halen. Oprichter Philippe Metz: “Onder Openpeople vallen de bedrijven Testpeople, Codepeople, Valueminds en Intellify. Organisaties met verschillende diensten, maar dezelfde filosofie. Het geluk van de medewerkers staat centraal. Wij geloven dat wanneer onze mensen blij zijn en lekker in hun vel zitten, onze opdrachtgevers ook vanzelf tevreden zullen zijn.”

Philippe vervolgt: “Worden wie je bent: rondom dat thema is onze hele organisatie ingericht. Toen ik ruim tien jaar geleden startte met Testpeople, waren wij innovatief in de manier waarop we met mensen omgingen. Inmiddels hebben meer bedrijven medewerkersgeluk omarmd. Daar ben ik heel blij mee. Openpeople – de koepel die ontstaan is boven Testpeople en nog drie andere bedrijven – is ondertussen alweer een stap verder. Wij kijken niet meer alleen naar medewerkersgeluk, maar naar mensgeluk. Hoe kun je tot de kern van mensen komen, hun volledige potentieel ontsluiten?”

Een betere versie van jezelf

Openpeople biedt haar medewerkers een leuke opdracht, uitstekende verdiensten en de mogelijkheid om hun rol van medewerker te combineren met die van vriend, partner en ouder. Maar boven dit alles willen Philippe en zijn team medewerkers helpen een betere versie van zichzelf te worden. “Onze medewerkers nemen daarin hun eigen verantwoordelijkheid. Het is geen must: als je niets wilt veranderen hoeft dat niet. Maar mogelijkheden zijn er volop. Zo organiseerden we een tijdje terug een Intuition Day, waarop het leren luisteren naar je intuïtie en het beheersen van je ademhaling centraal stond.”

Gelukkigere én betere consultants

“De zoektocht naar jezelf is niet altijd gemakkelijk”, vervolgt Philippe. “Iedereen heeft talenten, maar ook iedereen maakt dingen mee in zijn of haar leven. Hierdoor ontwikkelen we patronen die ervoor kunnen zorgen dat je jouw volledige potentieel niet ontsluit. Ook zelf heb ik het nodige meegemaakt. Door hiermee aan de slag te gaan, zijn trauma’s van vroeger mijn schatkist geworden. Dat wil ik ook voor mijn medewerkers. Als zij hun volle potentieel durven te ontsluiten, worden ze bovendien niet alleen gelukkiger, maar ook betere consultants. Ze krijgen hierdoor meer plezier in hun werk en kunnen meer waarde bieden aan onze klanten.”

Van medewerkers naar klanten

Ondertussen richt Philippe zich alweer op een volgende stap. “Ik wil naast onze medewerkers ook onze klanten helpen om het beste uit zichzelf te halen en te worden wie zij zijn”, vertelt hij. “De workshop ‘Optimaliseer jezelf’, die ik voor medewerkers ontwikkelde, ga ik daarom nu bij klanten aanbieden. Zo krijgen zij ook gelukkigere medewerkers, met alle voordelen die daarbij komen kijken.”


De voordelen van een stevig fundament

Eén van de pijlers van GGD Investments is een stevig fundament. Vionq besteedt hier veel aandacht aan. Hierdoor had het bedrijf op 8 januari dit jaar de AV staan en deponeerde het op 10 januari haar cijfers. Financieel directeur Barry Meerten: “Een stevig fundament betekent voor mij: je basis op orde hebben. Je datastroom en kwaliteit in de keten – klant tot klant – strak hebben staan. Door de operationele processen binnen je organisatie goed te organiseren en te automatiseren, kun je direct ingrijpen wanneer er een kink in de kabel komt.”

Barry vervolgt: “Bij Vionq hebben we onze basis op orde. Hierdoor weten we precies hoe we ervoor staan en kunnen we kort op de bal spelen. Dit doen we ook voor onze klanten. We geven tijd terug aan ondernemers door ook hun basis op orde te brengen.”

Als financieel directeur kijkt Barry niet alleen naar de euro’s, maar naar alle data binnen het bedrijfsproces – van sales tot bankmutatie. “Hierdoor weet ik bijvoorbeeld waar een bepaalde boeking vandaan komt en kan ik beter sturen. De euro’s die uiteindelijk verdiend worden zijn een logische afgeleide van de operationele data. Ik word niet verrast.”

Op 1 januari de jaarcijfers klaar
Een uitkomst van deze manier van werken, is dat op 1 januari de jaarcijfers klaar zijn en bij de start van elke nieuwe maand de maandcijfers van de afgelopen maand. “Als je de basis op orde hebt, is dat helemaal niet moeilijk”, zegt Barry. “Zorg ervoor dat je maandelijks tijd inplant voor je maandafsluiting en schoon medio december je balans op. De jaarafsluiting is dan niet anders dan een maandafsluiting.”

Sturen op je cijfers
Het snel afronden van maand- en jaarrapporten heeft veel voordelen. “Het geeft rust”, vertelt Barry. “Je weet hierdoor direct wat je hebt verdiend. Het is zonde om in juni nog bezig te zijn met de cijfers van het vorige jaar. Dan focus je op het verleden. En met het verleden verdien je geen geld. Bovendien: hoe kun je goed sturen op de toekomst wanneer je aan het eind van de maand de cijfers van de vorige maand nog niet hebt?”

“Hoe sneller de maand- en jaarcijfers op orde zijn, hoe meer tijd je kunt stoppen in de toekomst. En daar is de winst te behalen. Daarbij zijn de rapporten zelf misschien niet zo interessant, maar het behaalde resultaat wél. Dit laat zien of het sturen van de toekomst effect heeft gehad. Bij Vionq is dat zeker het geval: onze omzet groeide afgelopen jaar met 33 procent en de winst met maar liefst 450 procent!”


Pipple symposium: Data Science with a Purpose

Hoe kan data science worden ingezet ten behoeve van de maatschappij? En hoe creëer je
bewustzijn voor de noodzaak hiervan? Donderdag 14 november stonden deze vragen
centraal, tijdens het Pipple Benefiet Symposium: Data Science with a Purpose.
Maatschappelijke organisaties hebben vaak een zeer beperkt budget om data science
expertise in te huren, terwijl de mogelijkheden legio zijn. Het doel van deze dag: mensen in
contact brengen met de kansen die data science biedt voor maatschappelijke doeleinden, en
creatieve manieren laten zien hoe je dit met een beperkt budget toch in kunt zetten.

Met zowel sprekers als aanwezigen uit verschillende sectoren, zijn deze onderwerpen vanuit
meerdere perspectieven belicht. Zo vertelt Esther de Vries, coördinator Data Science bij het
Jeroen Bosch Ziekenhuis, over hoe data science in de zorg kan helpen om deze efficiënter,
maar vooral ook persoonlijker te maken. In de zorg wordt namelijk vaak uitgegaan van
gemiddelden, waarbij niet wordt gekeken naar extreme gevallen. Hierdoor kunnen
patiënten met zeldzame ziekten over het hoofd worden gezien, met als gevolg dat hun
symptomen niet direct leiden tot een correcte diagnose. Door data science op een juiste
manier in te zetten, kan hierop worden ingespeeld en kunnen ook deze patiënten beter
worden geholpen.

Verder is het beeld in de zorg verschoven. Vroeger stond de ziekte centraal, en niet zozeer
de mens achter de ziekte. Tegenwoordig is het steeds vaker zo dat men uitgaat van het
model van positieve gezondheid. Naast fysiek welbevinden moet ook iemands participatie in
de maatschappij, mentale status, zingeving, kwaliteit van leven en dagelijks functioneren
meegenomen worden. In andere woorden: het gaat niet meer om gemiddelden, maar om
het individu. Een adequate toepassing van data science kan deze verandering ondersteunen
en vergemakkelijken.

Het elektronisch patiëntendossier (EPD), dat een schat aan data bevat, is heel belangrijk
voor een effectieve toepassing van data science. Artsen zetten dit echter veelal in als het
oude papieren dossier en gebruiken veel verschillende termen voor hetzelfde begrip. Ook
kan het systeem waarin het EPD staat per ziekenhuis verschillen, wat analyses maken erg
lastig maakt. Daarom moet de rapportage over de zorg worden gestandaardiseerd: iedere
arts zou op dezelfde manier informatie over de patiënt moeten opschrijven.

Op een andere manier omgaan met data is niet alleen handig in de zorg, ook voor bedrijven
in andere sectoren is dit van belang. Rob Adams, oprichter en Chief Expedition Officer van
Six Fingers, vertelt dat juist extreme gevallen heel interessant zijn als het gaat om
vernieuwing. Als bedrijf moet je onderscheid maken tussen vernieuwing en verbetering. Wil
je verbeteren? Stel dan jezelf als doel om zo efficiënt mogelijk te werken. Wil je vernieuwen?
Dat bereik je alleen door op expeditie te gaan: geef investeren in leren prioriteit en zet je
angst voor het onbekende opzij.

Om te laten zien hoe data science concreet kan bijdragen aan de humanitaire hulpverlening,
geeft Maarten van der Veen, oprichter en strategic lead van het 510 (het data-initiatief van
het Nederlandse Rode Kruis) een aantal praktische voorbeelden. Na een overstroming op
Sint Maarten kon door de inzet van drones een betere inschatting gemaakt worden van de
benodigde hulp. De drones maakten luchtfoto’s van het getroffen gebied, waardoor
algoritmes het aantal verwoeste woningen konden registreren. Zo kon sneller passende hulp
worden geboden aan diegenen die het zwaarst getroffen zijn, en kon de impact van de ramp
worden verkleind.

Ben je nu enthousiast geworden, dan komt natuurlijk de volgende vraag naar boven: Hoe?
Hoe kun je als commercieel bedrijf een bijdrage leveren in maatschappelijk relevante
projecten, zelfs als je hier weinig tijd voor hebt? Dit bespreekt Erlijn Linskens, Data Scientist
en lead Purpose bij Pipple. Bij Pipple werken studenten aan non-profit projecten,
ondersteund door vaste werknemers op kantoor. Zo kan een student de volle aandacht aan
het project geven, en kunnen de ervaren medewerkers met de student begeleiden en
adviseren. Erlijn sluit dan ook af met drie handige tips:

1. Waar een wil is, is een weg.
2. Kijk bij je bedrijf wat er nu al gebeurt qua activiteiten, waar een non-profit bedrijf
ook baat bij zou hebben.
3. Gewoon beginnen! Als werken voor non-profit bedrijven iets is wat je graag wil, dan
is dat de enige manier.

Jack van Wijk, professor aan TU/e, stelt in de laatste presentatie van de dag een belangrijke
vraag. Is het nu zo dat je in de toekomst de menselijke component in hulpprocessen het
beste kunt vervangen door algoritmen? Zo wordt de zorg of hulp toch optimaal, efficiënt en
sluit je menselijke fouten uit? Niets blijkt minder waar. Met een hilarisch voorbeeld over een
onterechte verkeersboete maakt hij duidelijk dat algoritmen ook makkelijk de fout in kunnen
gaan. Nu is dit een onschadelijk voorbeeld, maar als dit gebeurt bij een robot in een
ziekenhuis tijdens het opereren, kan het resultaat natuurlijk een stuk ernstiger zijn.

Data, kunstmatige intelligentie en algoritmen kunnen dus hulp bieden, maar we moeten de
menselijke factor nooit vergeten in dit proces! De les van de dag is dan ook dat data en mens
moeten samenwerken om de maatschappij te helpen met het verbeteren of vernieuwen van
processen. En ook jouw bedrijf kan hier actief aan bijdragen: je hoeft alleen maar te
beginnen!


Robot collega verlaagt werkdruk in de zorg

Bright Cape heeft, binnen een Europees EIT Digital innovatieconsortium, een robot-zorg-collega ontwikkelt om de werkdruk in de zorg te verminderen en de zorgkwaliteit te borgen. SARA, heet die collega. SARA staat voor Social & Autonomous Robotic health Assistant. SARA werkt al in twee Nederlandse zorginstellingen. De resultaten tot nu toe zijn zo bemoedigend dat SARA doorgaat als startup.

De vergrijzing stelt de Europese maatschappij voor uitdagingen. Het aantal ouderen en het aantal ouderen met (chronische) ziektes neemt toe terwijl tegelijkertijd zorginstanties en ziekenhuizen kampen met personeelstekorten en zware werkdruk. “In deze problematiek is het nodig om niet steeds maar harder te werken, maar juist slimmer”, zegt Emmy Rintjema, activity leader SARA van Bright Cape.

SARA als innovatie activiteit
SARA is dit jaar als EIT Digital innovatieactiviteit ontwikkelt binnen een consortium van EIT Digital partners: Bright Cape, Forum Virium Helsinki, GIM Robotics uit Finland en Curamatik en de Technische Universität Berlin uit Duitsland. In 2020 gaat SARA verder als startup SARA, een spin-off van Bright Cape die tevens het consortium leidt. “Wij geloven dat robots een grote bijdrage kunnen leveren aan de gezondheidszorg. Zij kunnen samenwerken met zorgprofessionals en daardoor de werkdruk verlagen”, zegt Rintjema.

Pilot
Dat dit werkt, blijkt uit een pilot bij Zorggroep Elde Maasduinen en een verpleeghuis in Finland die als testlocaties zijn betrokken bij de SARA-ontwikkeling. “SARA is nu nog in een prototype versie die we samen met woonzorgcentra aan het fine tunen zijn. We bootsen het werk van een zorgprofessional na en testen de functionaliteiten”, zegt Bright Cape’s projectmanager.

Werkdruk verlaagd
De resultaten van de pilot zijn uiterst positief, constateert Rintjema. “Professionals ervaren dat SARA inderdaad hun werkdruk kan verminderen. Zorgprofessionals zetten SARA aan het werk bij bewoners zodat zij de handen vrij hebben voor de zorg voor andere bewoners.

Dementie
De belangrijkste les is volgens Rintjema dat het systeem een ideale aanvulling kan zijn voor ouderen zorg en vooral voor mensen met dementie. De SARA-robots kunnen interacteren met de patiënten, zoals verhalen voorlezen, filmpjes laten zien, woordspelletjes doen of muziek voordragen. Ook kunnen zij met de zorg cliënten eenvoudige conditie bevorderende oefeningen doen. “Mentale en fysieke stimulatie heeft een positief effect op het vertragen van het ziekteproces van dementie.”

Interesse
Zorggroep Elde Maasduinen is tevreden over SARA. Die gaan haar volgend jaar weer afnemen, zegt Rintjema. Die tevredenheid heeft er ook toe geleid dat een andere SARA-robot bij TanteLouise in Bergen op Zoom aan de slag is gegaan. Volgens Rintjema leiden de positieve ervaringen van deze zorginstellingen tot nog meer interesse van ook andere zorginstellingen.

Robots in de zorg
Het concept van robots in de zorgsector is niet nieuw. De meeste van die robots zijn alleen niet in staat om zelfstandig te functioneren. SARA kan grotendeels autonoom handelen. Dankzij het systeem SARA Home kunnen zorgprofessionals bijvoorbeeld de input van een zorgleefplan vanuit het patiëntendossier uploaden naar SARA. Zo weet SARA dat de ene patiënt liever verhalen hoort en een andere patiënt muzikale stimulatie nodig heeft. Daarbij kunnen zorgprofessionals activiteiten toevoegen. SARA kan per woonzorgcentrum anders worden ingesteld. In het woonzorgcentrum in Kaatsheuvel is SARA gevoed met verhalen over De Efteling, zodat de zorgbewoners zo herinneringen kunnen ophalen. SARA kan ook een patiënt vragen hoe het gaat en die feedback terugkoppelen aan zorgprofessionals. Die kan dan meteen acteren als SARA een signaal ontvangt dat iemand meer pijn ervaart dan normaal.

Toekomst
SARA richt zich in eerste instantie op de Nederlandse zorgmarkt. Aangezien Bright Cape volgend jaar zelf de Britse markt opgaat, krijgt SARA dan een Engelstalig zusje. Daarna zal SARA-familie kunnen uitbreiden naar Duitsland en Finland, de landen waar de consortiumpartners zitten.
De focus van SARA ligt nu vooral op de ouderenzorg. Die kan in de toekomst uitbreiden naar de ziekenhuiszorg. Voorlopig richt de ontwikkeling zich op het perfectioneren van SARA, zegt de projectleider. “We willen de interactie vloeiender maken en we willen onderzoeken of en hoe we SARA zelfstandig kunnen laten

NOS Journaal
Dit bericht zorgde ervoor dat zowel het NOS Jeugdjournaal als het NOS 20.00 uur journaal aandacht hadden voor SARA. Dat is toch een mooie mijlpaal voor deze kersverse startup!

https://nos.nl/artikel/2310171-zorgrobot-houdt-ouderen-gezelschap-ik-vind-d-r-heel-lief.html