Boegbeeld en medeoprichter van Mettom en Fhris overleden

Rob Toonders - Mettom

 

Diepbedroefd vernamen we het nieuws. Ons boegbeeld en medeoprichter
van Mettom en Fhris is overleden

Rob Toonders

Onze ondernemersreis startte in 2011. Mettom ging het anders doen. Goed zijn voor de medewerkers en klanten: dat was Robs drijfveer. Ook integriteit en lokale betrokkenheid waren belangrijke waardes voor hem.

Rob was een fantastische leider. Door zijn strategisch inzicht, instinct en koersvastheid maakten onze bedrijven een geweldige ontwikkeling door. Zijn keuzes in de turbulente coronaperiode waren daarbij een ware masterclass in leiderschap. Vanuit het nieuwe pand op Strijp-S stonden hij en zijn topteam klaar voor de volgende fase van onze bedrijven. Hij had er zin in.

Nooit meer samen op reis.
Nooit meer samen lachen!

We gaan Robs humor en scherpte enorm missen. Voor ons is hij onvervangbaar, hij was veel meer dan een zakenpartner. We gaan samen hard werken om zijn droom uit te laten komen.

We wensen Pim en Sophie, zijn vriendin Jopke, dierbaren, familie, vrienden en collega’s heel veel sterkte met dit verlies.

Bjorn Stommels, Roy Roosen, Luuk Jeuken en team GGD Investments

 
Meer over Rob zijn ondernemersdromen? Bezoek dan www.mettom.nl & www.fhris.nl


Forque, Vionq en datadone gaan verder onder de naam Irixs

Forque, Vionq en datadone gaan verder onder de naam Irixs. De naamswijziging is het gevolg van de recente fusie tussen de 3 bedrijven. Met het bundelen van krachten, kan Irixs haar klanten nóg beter en breder ondersteunen. Met kennis en ervaring op het gebied van bedrijfsprocessen, strategische vraagstukken, AFAS-software, BI én softwareontwikkeling kan Irixs de volledige softwareketen van klanten automatiseren en hen inzicht geven in de juiste stuurinformatie.

Totaaloplossingen voor de keten
Sybren Westerink, CEO Irixs: “Afgelopen juni hebben we onze klanten al geïnformeerd over onze fusie. In de maanden daarna hebben we ons gericht op de integratie van onze organisaties. We hebben echt de tijd genomen om elkaar goed te leren kennen, kennis te delen en de synergie te laten groeien. Ook hebben we gezamenlijk al meerdere projecten bij klanten succesvol begeleid.

We hebben gemerkt dat we samen nog beter in staat zijn om onze klanten beter én breder te ondersteunen. Met onze enorme kennis en ervaring op het gebied van AFAS, Business Intelligence en softwareontwikkeling bieden we oplossingen voor de totale procesketen in plaats van alleen implementatie en optimalisatie van AFAS Software. Binnen de automotive weten onze klanten ons al goed te vinden als het gaat om deze integrale aanpak. Maar ook in de sociale werkvoorziening en in de detachering zien we dat onze benadering van het totaal de interesse van onze klanten heeft.

Door samen verder te gaan onder één naam verstevigen we onze positie en zichtbaarheid, maar vooral de expertise die we onze klanten kunnen leveren. Ik kijk dan ook met veel enthousiasme, trots en vertrouwen naar de toekomst!”

De naam Irixs
De naam Irixs is zeer bewust gekozen en verwijst naar de iris in het menselijk oog. Met onze expertise kijken we namelijk diep naar binnen in de organisaties van onze klanten, om hun business écht te doorgronden. We zien mogelijkheden voor optimalisaties, maar zien ook welke stuurinformatie nodig is om grip te houden. Én we kijken naar buiten, naar de omgeving waarin onze klant zich bevindt. Sterker nog: we willen deze omgeving écht begrijpen, om daarmee nog beter mee te kunnen denken.

Over Irixs
Irixs is ontstaan vanuit een fusie tussen Forque, Vionq en datadone. Met ruim 90 collega’s heeft Irixs kennis en ervaring in huis op het gebied van bedrijfsprocessen, strategische vraagstukken, AFAS-software, Business Intelligence én softwareontwikkeling. Daardoor kan Irixs de volledige softwareketen van klanten automatiseren, hen helpen om inzicht te krijgen in de juiste stuurinformatie en hen adviseren op zowel operationeel als strategisch vlak. Bovendien hebben we samen 25 jaar ervaring in onder meer de automotive, de detachering en het sociaal domein. Doordat we de uitdagingen in deze verschillende branches kennen, zijn we klanten nóg beter van dienst. En met vestigingen in Enter, Vianen en Eindhoven zijn we altijd dichtbij.


Baerbergh and GGD Investments take an interest in EyeOn planning & forecasting

After Baerbergh and GGD Investments announced a joint investment in Bright Cape a week ago, Baerbergh and GGD Investments have now taken an interest in another company in the Brainport Eindhoven region. Last week the contracts were signed for a financial investment in EyeOn, with its head office at Croy Castle in Aarle-Rixtel. EyeOn focuses on forecasting and planning for large companies. We are looking forward to working with Freek Aertsen, Loek Lemmens and André Vriens.

About EyeOn: Together with its customers EyeOn implements high-impact planning and forecasting improvements. EyeOn’s team of international specialists focusses on complex challenges. Based not only on the experience from working with over a hundred large, multinational companies, but also by combining the latest techniques, proven innovations, and insights from continuous research. Challenge EyeOn and they will get the job done in the most pragmatic way possible.

http://www.eyeon.nl


GGD Investments verkoopt haar belang in ParkingYou

GGD heeft haar belang in ParkingYou per 1 september verkocht aan R. Derijck Management B.V. (Raymond Derijck).

We zijn samen gestart toen ParkingYou 1 parkeergarage in haar portefeuille had.  Inmiddels heeft het bedrijf meer dan 15 parkeergarages in beheer en is de laatste jaren enorm gegroeid. In de samenwerking heeft ParkingYou zich ontwikkeld tot een gerenomeerd parkeerbedrijf dat met haar unieke dienstverlening mooi is gepositioneerd binnen de parkeerwereld.

Wij willen Raymond enorm bedanken voor zijn inzet, het plezier en de bijdrage in de ontwikkeling van ParkingYou! Samen ondernemen en samen groeien is ook de keuze durven te maken om apart verder gaan!  Wij wensen Raymond en het ParkingYou team alle succes in de toekomst. “

Raymond & team nogmaals bedankt! We hebben samen mooie dingen mogen beleven!

Groet,

Team GGD Investments, Luuk & Roy


Worden wie je bent

Kansen verzilveren is één van de drie pijlers van GGD Investments. Voor Openpeople betekent dit: het beste uit jezelf halen. Oprichter Philippe Metz: “Onder Openpeople vallen de bedrijven Testpeople, Codepeople, Valueminds en Intellify. Organisaties met verschillende diensten, maar dezelfde filosofie. Het geluk van de medewerkers staat centraal. Wij geloven dat wanneer onze mensen blij zijn en lekker in hun vel zitten, onze opdrachtgevers ook vanzelf tevreden zullen zijn.”

Philippe vervolgt: “Worden wie je bent: rondom dat thema is onze hele organisatie ingericht. Toen ik ruim tien jaar geleden startte met Testpeople, waren wij innovatief in de manier waarop we met mensen omgingen. Inmiddels hebben meer bedrijven medewerkersgeluk omarmd. Daar ben ik heel blij mee. Openpeople – de koepel die ontstaan is boven Testpeople en nog drie andere bedrijven – is ondertussen alweer een stap verder. Wij kijken niet meer alleen naar medewerkersgeluk, maar naar mensgeluk. Hoe kun je tot de kern van mensen komen, hun volledige potentieel ontsluiten?”

Een betere versie van jezelf

Openpeople biedt haar medewerkers een leuke opdracht, uitstekende verdiensten en de mogelijkheid om hun rol van medewerker te combineren met die van vriend, partner en ouder. Maar boven dit alles willen Philippe en zijn team medewerkers helpen een betere versie van zichzelf te worden. “Onze medewerkers nemen daarin hun eigen verantwoordelijkheid. Het is geen must: als je niets wilt veranderen hoeft dat niet. Maar mogelijkheden zijn er volop. Zo organiseerden we een tijdje terug een Intuition Day, waarop het leren luisteren naar je intuïtie en het beheersen van je ademhaling centraal stond.”

Gelukkigere én betere consultants

“De zoektocht naar jezelf is niet altijd gemakkelijk”, vervolgt Philippe. “Iedereen heeft talenten, maar ook iedereen maakt dingen mee in zijn of haar leven. Hierdoor ontwikkelen we patronen die ervoor kunnen zorgen dat je jouw volledige potentieel niet ontsluit. Ook zelf heb ik het nodige meegemaakt. Door hiermee aan de slag te gaan, zijn trauma’s van vroeger mijn schatkist geworden. Dat wil ik ook voor mijn medewerkers. Als zij hun volle potentieel durven te ontsluiten, worden ze bovendien niet alleen gelukkiger, maar ook betere consultants. Ze krijgen hierdoor meer plezier in hun werk en kunnen meer waarde bieden aan onze klanten.”

Van medewerkers naar klanten

Ondertussen richt Philippe zich alweer op een volgende stap. “Ik wil naast onze medewerkers ook onze klanten helpen om het beste uit zichzelf te halen en te worden wie zij zijn”, vertelt hij. “De workshop ‘Optimaliseer jezelf’, die ik voor medewerkers ontwikkelde, ga ik daarom nu bij klanten aanbieden. Zo krijgen zij ook gelukkigere medewerkers, met alle voordelen die daarbij komen kijken.”


Pipple symposium: Data Science with a Purpose

Hoe kan data science worden ingezet ten behoeve van de maatschappij? En hoe creëer je
bewustzijn voor de noodzaak hiervan? Donderdag 14 november stonden deze vragen
centraal, tijdens het Pipple Benefiet Symposium: Data Science with a Purpose.
Maatschappelijke organisaties hebben vaak een zeer beperkt budget om data science
expertise in te huren, terwijl de mogelijkheden legio zijn. Het doel van deze dag: mensen in
contact brengen met de kansen die data science biedt voor maatschappelijke doeleinden, en
creatieve manieren laten zien hoe je dit met een beperkt budget toch in kunt zetten.

Met zowel sprekers als aanwezigen uit verschillende sectoren, zijn deze onderwerpen vanuit
meerdere perspectieven belicht. Zo vertelt Esther de Vries, coördinator Data Science bij het
Jeroen Bosch Ziekenhuis, over hoe data science in de zorg kan helpen om deze efficiënter,
maar vooral ook persoonlijker te maken. In de zorg wordt namelijk vaak uitgegaan van
gemiddelden, waarbij niet wordt gekeken naar extreme gevallen. Hierdoor kunnen
patiënten met zeldzame ziekten over het hoofd worden gezien, met als gevolg dat hun
symptomen niet direct leiden tot een correcte diagnose. Door data science op een juiste
manier in te zetten, kan hierop worden ingespeeld en kunnen ook deze patiënten beter
worden geholpen.

Verder is het beeld in de zorg verschoven. Vroeger stond de ziekte centraal, en niet zozeer
de mens achter de ziekte. Tegenwoordig is het steeds vaker zo dat men uitgaat van het
model van positieve gezondheid. Naast fysiek welbevinden moet ook iemands participatie in
de maatschappij, mentale status, zingeving, kwaliteit van leven en dagelijks functioneren
meegenomen worden. In andere woorden: het gaat niet meer om gemiddelden, maar om
het individu. Een adequate toepassing van data science kan deze verandering ondersteunen
en vergemakkelijken.

Het elektronisch patiëntendossier (EPD), dat een schat aan data bevat, is heel belangrijk
voor een effectieve toepassing van data science. Artsen zetten dit echter veelal in als het
oude papieren dossier en gebruiken veel verschillende termen voor hetzelfde begrip. Ook
kan het systeem waarin het EPD staat per ziekenhuis verschillen, wat analyses maken erg
lastig maakt. Daarom moet de rapportage over de zorg worden gestandaardiseerd: iedere
arts zou op dezelfde manier informatie over de patiënt moeten opschrijven.

Op een andere manier omgaan met data is niet alleen handig in de zorg, ook voor bedrijven
in andere sectoren is dit van belang. Rob Adams, oprichter en Chief Expedition Officer van
Six Fingers, vertelt dat juist extreme gevallen heel interessant zijn als het gaat om
vernieuwing. Als bedrijf moet je onderscheid maken tussen vernieuwing en verbetering. Wil
je verbeteren? Stel dan jezelf als doel om zo efficiënt mogelijk te werken. Wil je vernieuwen?
Dat bereik je alleen door op expeditie te gaan: geef investeren in leren prioriteit en zet je
angst voor het onbekende opzij.

Om te laten zien hoe data science concreet kan bijdragen aan de humanitaire hulpverlening,
geeft Maarten van der Veen, oprichter en strategic lead van het 510 (het data-initiatief van
het Nederlandse Rode Kruis) een aantal praktische voorbeelden. Na een overstroming op
Sint Maarten kon door de inzet van drones een betere inschatting gemaakt worden van de
benodigde hulp. De drones maakten luchtfoto’s van het getroffen gebied, waardoor
algoritmes het aantal verwoeste woningen konden registreren. Zo kon sneller passende hulp
worden geboden aan diegenen die het zwaarst getroffen zijn, en kon de impact van de ramp
worden verkleind.

Ben je nu enthousiast geworden, dan komt natuurlijk de volgende vraag naar boven: Hoe?
Hoe kun je als commercieel bedrijf een bijdrage leveren in maatschappelijk relevante
projecten, zelfs als je hier weinig tijd voor hebt? Dit bespreekt Erlijn Linskens, Data Scientist
en lead Purpose bij Pipple. Bij Pipple werken studenten aan non-profit projecten,
ondersteund door vaste werknemers op kantoor. Zo kan een student de volle aandacht aan
het project geven, en kunnen de ervaren medewerkers met de student begeleiden en
adviseren. Erlijn sluit dan ook af met drie handige tips:

1. Waar een wil is, is een weg.
2. Kijk bij je bedrijf wat er nu al gebeurt qua activiteiten, waar een non-profit bedrijf
ook baat bij zou hebben.
3. Gewoon beginnen! Als werken voor non-profit bedrijven iets is wat je graag wil, dan
is dat de enige manier.

Jack van Wijk, professor aan TU/e, stelt in de laatste presentatie van de dag een belangrijke
vraag. Is het nu zo dat je in de toekomst de menselijke component in hulpprocessen het
beste kunt vervangen door algoritmen? Zo wordt de zorg of hulp toch optimaal, efficiënt en
sluit je menselijke fouten uit? Niets blijkt minder waar. Met een hilarisch voorbeeld over een
onterechte verkeersboete maakt hij duidelijk dat algoritmen ook makkelijk de fout in kunnen
gaan. Nu is dit een onschadelijk voorbeeld, maar als dit gebeurt bij een robot in een
ziekenhuis tijdens het opereren, kan het resultaat natuurlijk een stuk ernstiger zijn.

Data, kunstmatige intelligentie en algoritmen kunnen dus hulp bieden, maar we moeten de
menselijke factor nooit vergeten in dit proces! De les van de dag is dan ook dat data en mens
moeten samenwerken om de maatschappij te helpen met het verbeteren of vernieuwen van
processen. En ook jouw bedrijf kan hier actief aan bijdragen: je hoeft alleen maar te
beginnen!